Danmark er blandt de lande i verden, som har det absolut højeste forbrug af kød. I takt med at vores velstand er steget er søndagsstegen blevet til hverdagsmad og der er mange steder langt mellem de kødfri måltider. Sammen med det store kødforbrug er kommet en skyggeside.
 
Tusinder af dyr, der tidligere gik frit på marken lever i dag i store dyrefabrikker, hvor de aldrig ser solen eller mærker jorden under deres fødder og miljøet må også lægge ryg til en stor byrde i form af gylle og drivhusgasser.
 
Problemerne er ganske håndfaste, men alligevel beregnes det, at verdens kødproduktion vil stige eksplosivt i takt med, at der kommer flere mennesker i verden. Men er udsigterne kun mørke og skal vi vende os til at tingenes triste tilstand vil fortsætte?
 
Det mener en ny verdensomspændende kampagne, der forsøger at knække kurven og reducere kødforbruget ikke. Kampagnens enkle budskab om en kødfri dag om ugen går dog nu sin sejrsgang verden over og har opnået massiv opbakning og omtale.
 
Kendte støtter
De kødfri dage har fået massiv støtte fra mange forskellige kendte mennesker. Som en utrættelig forkæmper for dyrene har Paul McCartney og hans familie været i fortroppen og et af kampagnens første arrangementer fik endda opbakning fra Yoko Ono, men også internationale profiler som cykelrytteren Lance Armstrong, kokken Jamie Oliver erhvervsmanden Richard Branson og mange andre kendte og ukendte talsmænd har gjort kampagnen til en succes.

Gennem sine talsmænd og massiv omtale i medier og på nettet har kampagnen startet et massivt netværk af kendte og helt almindelige mennesker, der er bekymrede over, at kødproduktion er blandt de største kilder til global opvarmning, ønsker at forbedre deres sundhed eller er utilfredse med behand-lingen af dyr i industrielle landbrug.

Den kødfrie by
Kampagnen satser på at det overkommelige mål om at spise uden kød en dag om ugen vil betyde at verden kan skære 15% af det samlede kødforbrug. Her kan alle være med og gøre et bidrag ved at spise vegetarisk en dag om ugen eller oftere. Og argumentet fænger hos flere og flere institutioner og byer, der kan se logikken bag kampagnen. Gent i Belgien blev den første by i verden, der officielt erklærede mandag for en kødfri dag. Det betyder ikke, at politiet udskriver bøder og slagtere må holde lukket. Men det betyder, at alle offentlige institutioner udelukkende serverer grøn mad en dag om ugen og at restauranter og butikker har fået hjælp til at sætte flere kødfri alternativer på menuen.

2009 blev året, hvor en hel storbys skolesystem for første gang tog kampagnen
til sig. I byen Baltimore bliver der for fremtiden kun serveret vegetarisk mad i skolernes kantiner om mandagen. Ikke længe efter sprang San Francisco også med på vognen og slog et slag for bedre dyrevelfærd og miljø, da byrådet enstemmigt godkendte et forslag om at gøre mandag til vegetardag.
 
Erfaringerne viser, at det er en farbar vej for skolerne. I USA har regeringen gennem årtier indkøbt animalske produkter, som landbruget ikke kunne komme af med og serveret i skolekantiner.
 
Så måske var det ikke så overraskende, at børnene i Baltimore efter kødet blev droppet gjorde mandag til den mest populære dag i kantinen.
 
Skolerne var også glade, da det viste sig, at de sparede 20% af deres budget, når
der blev lavet mad uden kød, så ordningen var en ægte vind-vind situation. Ikke mindst for dyrene og miljøet. I stedet for hamburgere valgte eleverne pludselig mellem en hovedret bestående af enten ravioli eller grillet ost og tilbehør som, blandede grøntsager, kartoffelmos og frisk frugt.
 
INVOLVER DIG!
Du kan hoppe med på bølgen og få tilsendt ugentlig inspiration til den grønne mad ved at finde Meat Free Monday på Facebook, Twitter eller skrive dig op til at modtage deres nyhedsbrev
på hjemmesiden: