Global cafékæde udfaser turbokylling

31 juli, 2020

JOE & THE JUICE, med over 300 caféer verden over, udfaser hurtigtvoksende kylling. Anima roser kæden for at sætte en global standard, der også gælder i Østasien. 

Den danskbaserede cafékæde, JOE & THE JUICE, der har 312 caféer verden over, har efter dialog med Anima besluttet at udfase den omdiskuterede turbokylling. Kæden har desuden tilsluttet sig den anerkendte standard European Chicken Commitment (ECC), som sikrer dyrene mere plads og naturligt lys. JOE & THE JUICE bliver den første kæde med afdelinger i østasien, der implementerer ECC. Skiftet kommer til at have indflydelse på over 150.000 kyllinger om året. 

JOE & THE JUICE glæder sig over at hæve niveauet for dyrevelfærd.

“Kvalitet og gode råvarer er en del af DNA’en hos JOE & THE JUICE, og det betyder blandt andet bedre dyrevelfærd. Det er derfor helt naturligt for os som ansvarlig virksomhed at udfase de hurtigtvoksende kyllinger fra vores sortiment,” siger Thomas Noroxe, Chief of Staff i JOE & THE JUICE og fortsætter: “Vi vil desuden bestræbe os på at begynde vores implementering i samarbejde med vores leverandør allerede i 2021, hvis alle omstændigheder tillader det.”

Potentiale for global effekt

Dyreværnsorganisationer verden over har kritiseret brugen af de såkaldte turbokyllinger. På grund af deres hurtige vækst lever kyllingerne i øget risiko for gangproblemer, sygdom og organfejl. Herhjemme har Anima været i dialog med en lang række virksomheder om kyllingernes forhold. Det har betydet, at en række toneangivende kæder som 7-Eleven, Espresso House og Café Vivaldi, samt supermarkedskæderne Lidl og Aldi, har valgt at droppe de hurtigtvoksende kyllinger. Anima ser globalt potentiale i JOE & THE JUICE’s beslutning.

“JOE AND THE JUICE udmærker sig ved at fremlægge en global politik, der potentielt kan puste til gløderne for bedre kyllingeliv i lande, der historisk ikke har haft så stort fokus på dyrevelfærd,” siger Thorbjørn Schiønning og fortsætter: “Det viser mod og lederskab at turde gå forrest i en global kontekst, og det skal kæden have ros for.”

Udover Skandinavien har JOE & THE JUICE caféer i blandt andet Storbritannien, USA, Singapore og Sydkorea. 

Skiftet til ECC-opdrættede kyllinger sker senest i 2023, med undtagelse af USA, hvor deadline er senest 2024. I Danmark kommer JOE & THE JUICEs politik for kyllinger dermed til at svare til 2 statslige dyrevelfærdshjerter.