Hvorfor foldere og flyers?

Som organisation har vi ikke annoncebudgetter, der kan sammenlignes med dem, vi ser i den industri, der profiterer fra udnyttelse af dyr.

Derfor er vi nødt til at finde billige men stadigvæk effektive måder for at hjælpe dyrene. De fleste af os blev opmærksomme på hvordan vi kan hjælpe dyr efter at have talt med andre, der allerede var imod pels eller vegetarer. Vi kan skabe lignende situationer, der vil hjælpe med at få andre til at åbne deres hjerter for dyrene. Ved at uddele materiale og tale med folk ansigt til ansigt kan vi nemt påvirke folks interesse for vegetarisme på en positiv måde.

Selv om vi ikke har samme midler til vor rådighed som de industrier, der udnytter dyr, så har vi ét betydningsfuldt aktiv: I hundrede tusindvis af enkeltpersoner der er motiveret af medfølelse i stedet for profit. Faktisk er et stigende antal forkæmpere for dyr over hele landet meget aktive for at skaffe frihed til dyr. Mange af os er villige til at bruge i det mindste nogle få timer hver uge til at opmuntre folk til at udforske dyrevenlige vaner. Fordi vi ved, der ikke er nogen mere effektiv måde at nå folk på end ved at vise dem et venligt smil og uddele læsevenligt litteratur.

Hvor bør der uddeles?
De bedste steder at uddele foldere er offentlige steder, hvor der er mange fodgængere. Vores favoritsteder er:

  • udenfor tog- og busstationer (især i myldretiden)
  • områder med højere læreanstalter 
  • tæt ved gymnasier omkring frokost eller lige før eller efter skoletid
  • udenfor områder med større begivenheder som koncerter, udstillinger eller sportsarrangementer (helst når folk forlader stedet)

Når der deles foldere ud, er det meget nyttigt at have for øje, at ikke alle vil være lige modtagelige for at blive fx vegetarer som andre. Derfor giver det mening at fokusere mere på dem, som du føler vil være mest interesserede i at lære om at stoppe dyremishandling.

Typisk vil universitetsstuderende og gymnasiaster være mest åbene. Ligeledes vil yngre mennesker være mindre fastlåste i deres vaner og vil være mere villige til at sætte spørgsmålstegn ved sociale normer som f.eks. at dyr lever for at tjene mennesker. Det er også vigtigt at erkende at yngre mennesker har et helt liv foran dem, hvor de vil købe pels og spise kød, æg og mejeriprodukter. Der er det endnu mere afgørende at vise dem den grusomhed, som produktionsdyrene lider under.

Betyder det at vi kun skal uddele litteratur til unge mennesker? Naturligvis ikke. Når du deler foldere ud vil du normalt være i stand til at give brochurer til hundredvis af folk, og at tilbageholde materiale fra dem, der er udenfor specifikke aldersgrupper, kan ikke anbefales. Dog vil vi sikkert udvælge områder, der oftest besøges af yngre mennesker for at optimere effektiviteten af vor tid og indsats.

Hvad skal der deles ud?
Anima har flere forskellige publikationer om pelsdyr, landbrugsdyr og vegetarisme.

Du kan se vores materialer, som er gratis at bestille her

Hvad kan du sige?
Da vi ikke ønsker at folk bare skal smide folderne ud, er det bedst at de forbipasserende ved, hvad brochuren handler om inden de tager imod den. Blot det at sige ”Må jeg tilbyde dig en brochure om at hjælpe dyr?” synes at virke godt.

Når du taler om det at blive vegetar, så pas på ikke at gøre emnet mere kompliceret end nødvendigt. De fleste er allerede imod dyremishandling, så derfor skal vi fokusere på, hvordan industrilandbrug og slagterier mishandler dyrene i stedet for abstrakte argumenter om overtrædelser af dyrs rettigheder.

Det er også en god idé at understregne, at alle kan stoppe den voldsomme lidelse, dyrene vi spiser bliver udsat for. Ved at blive vegetarer hjælper vi dyrene og gør verden til at blive et bedre sted med hvert vegetarisk måltid vi spiser.

Er folk meget usikre omkring vegetarisme kan du også understrege, hvordan de kan gøre en forskel ved at spise mindre kød. Hvert eneste kødfrie måltid hjælper dyr og alle kan gøre en forskel.