Historisk sejr: Burberry dropper pels

6 september, 2018

Det engelske luksusmodehus Burberry dropper officielt pels i sine kollektioner. Det blev i dag meddelt af firmaet, der dermed vil sikre, at tusinder af dyr ikke skal tilbringe et liv i elendighed i et lille bur.

Burberry bliver dermed en del af det hastigt voksende antal globale brands, som har en pelsfri politik. Disse tæller bl.a. Armani, Gucci, Versace, Donna Karan, Calvin Klein og Hugo Boss.

Burberry har tidligere brugt pels fra kaniner, ræve, mink og mårhunde i sine kollektioner, men vil nu stoppe brugen af pels helt.



Naturlig udvikling
Ifølge Burberrys ledelse var beslutningen et helt naturligt skridt i deres arbejde med bæredygtighed:

"Moderne luksus betyder, at vi er socialt og miljømæssigt ansvarlige. Det er en grundtanke for os hos Burberry og en nøgle til vores langsigtede succes"
-Burberrys direktør Marco Gobbetti

Frivillige dyrevenner oplyser Burberrys kunder om pelsfri mode:
.
 

Dyrevenner jubler
Hos Anima, der har drevet en kampagne for at overbevise modehuset, vækker beslutningen stor jubel. Forbrugerne forventer mere af et luksusmærke, og nu leverer Burberry.

"Først og fremmest vil vi ønske Burberry tillykke med deres beslutning om ikke at bruge pels, det er helt fantastisk. Vi har kæmpet i mange år, og dette viser, at det kan betale sig aldrig at give op "
- Animas direktør Joh Vinding


Her informerer frivillige dyrevenner foran Burberrys butik i København. Men det vil ikke være nødvendigt i fremtiden.
 

Pelsbrance i negativ spiral
"Vi er også utroligt glade, fordi beslutningen svækker den danske pelsbranche. Ikke bare økonomisk men også i forhold til signalværdien. Burberry er en stor international trendsetter, og flere modehuse vil følge i deres spor og droppe pels. Lige nu står vi i en historisk udvikling på dette felt, og vi bevæger os med stormskridt mod en tid, hvor pels er smidt endegyldigt på historiens mødding"

Beslutningen hos Burberry kommer kort tid efter danske Kopenhagn Fur har meddelt, at de afskediger 20% af sine medarbejdere, fordi prisen på pels falder.

Nu kigger Anima mod nye mål.
Koalitionen Fur Free Alliance, som Anima er formand for, har netop i dag lanceret en kampagne for at få Prada til at droppe pels. "I lyset af de mange modehuse der har droppet pels de sidste år, tror jeg Pradas ledelse kommer til at tage denne kampagne meget alvorligt, og jeg ville ikke bliver overrasket, hvis vi meget snart vil se Prada offentliggøre en pelsfri politik", slutter Joh Vinding.


Skriv under: Prada, drop pelsen!