Michael Kors og Jimmy Choo dropper pels

15 december, 2017

Det verdenskendte modehus Michael Kors har valgt at stoppe helt med at bruge pels i sine kollektioner og bliver dermed en del af det international program Fur Free Retailer

Dette omfatter også det ikoniske skobrand Jimmy Choo, som Michael Kors opkøbte tidligere på året for 1,2 mia dollars. Beslutningen er truffet efter dialog med den internationale koalition Fur Free Alliance, som Anima er formand for. Nyheden kommer blot to måneder efter Gucci indførte samme politik.

Den pelsfri politik vil træde i kraft ved udgangen af 2018.

Pels er unødvendig i dag
“Jeg er glad for at kunne offentliggøre vores virksomheds forpligtelse til ikke længere at bruge dyrs pels i vores Michael Kors og Jimmy Choo kollektioner,” udtaler formand og CEO John D. Idol, for Michael Kors Holding Ltd. “Denne beslutning markerer et nyt kapitel da vores virksomhed fortsætter med at udvikle sin brug af innovative materialer.”

Takket være den teknologiske udvikling i tekstiler, har vi nu mulighed for at skabe luksus og æstetik ved at bruge imiteret pels. Vi vil fremvise disse nye teknikker i vores kommende modeshow i februar. 
designer Michael Kors. “

En pelsfri bølge er på vej
“Michael Kors og Jimmy Choo fortjener stor ros for at give pels den kolde skulder. Lige nu ser vi den ene modegigant efter den anden droppe pels og jeg er sikker på, at der vil komme endnu flere store nyheder om pelsfri modehuse i 2018. Pels er for alvor på vej ud af luksusmoden nu,” udtaler Thorbjørn Schiønning, kommunikationschef hos Anima.

Tvivlsom dyrevelfærd
Beslutningen vil komme tusindvis af dyr til gavn. I dag holdes mink, ræve og mårhunde på industrifarme, hvor de er spærret inde i bure, der ikke er større end en opslået avis. De lever triste liv, der brutalt afsluttes, når deres skind skal bruges til modetøj. Med flere firmaer, der tager ansvar og bruger alternativer til pels, så vil færre dyr lide i fremtiden. 

Der er nu over 200 modefirmaer på Animas pelsfri liste, hvor der er sket en eksplosion af luksusmærker, som har smidt pelsen på porten. I de seneste år drejer det sig bl.a. om Armani, Gucci og Hugo Boss, der alle siger nej til pels. 

Michael Kors omsætter for over 3 mia dollars om året og har omtrent 1.000 butikker på verdensplan. I Danmark har Michael Kors butik på Strøget og sælges i mange andre eksklusive butikker både fysisk og online.


Giv dit løfte: Jeg vil ikke købe pels