20 mærker vender pelsindustrien ryggen

16 maj, 2017
 
Med 20 brands og en årlig omsætning på den gode side af 80 mia. kr er amerikanske VF Corporation en sværvægter i modebranchen. Flere af virksomhedens brands som fx North Face og Timberland, har længe været pelsfri, men nu går firmaet hele vejen og indfører en dyrevelfærdspolitik for samtlige brands. 
 
Den nye politik betyder både et farvel til al pels, såvel som angorauld og skind fra eksotiske dyr som krokodiller og slanger. 
 
Dermed vil det populære outdoor-mærke Napapijri droppe sine pelskraver fra prærieulv en gang for alle.
 
Et kæmpe fremskridt
”VF’s politik vil svække de industrier, der lever af at mishandle kaniner, prærieulve og krokodiller. Ikke alene vil VF stoppe med at lægge flere dollars i denne udnyttelse, den nye politik vil også sende et kraftigt signal til resten af modebranchen om at høj dyrevelfærd, er det nye sort,” udtaler Animas kommunikationschef, Thorbjørn Schiønning.
 
 
Anima har i årevis arbejdet internationalt for at påvirke modebranchen, og denne sejr for dyrene kommer i kølvandet på, at bl.a. Armani og Hugo Boss stoppede med pels de sidste to år.
 
Her kan du se nogle af VF’s mest kendte brands, som nu er omfattet af dyrevelfærdspolitikken:
  • Napapijri
  • The North Face
  • Eastpak
  • JanSport
  • Vans
  • Timberland
  • Lee
  • Wrangler
  • Nautica