Coop meldt for kyllingefup
Anima har i dag meldt Coop til Fødevarestyrelsen for groft vildledende markedsføring, efter virksomheden i en storstilet annoncekampagne opfordrer forbrugerne til at købe et-hjertede slagtekyllinger under sloganet “Spis kylling med hjertet”.
Det er dog slet ikke en af Coops et-hjertede slagtekyllinger, som bruges i annoncen. I stedet for den ekstremt hurtigtvoksende race Ross 308 - som er det produkt, forbrugerne får - har Coop indsat en slank æglæggende høne med rank kam, flot fjerpragt og et halmstrå i næbbet.
Nye tal fra Aarhus Universitet viser, at mere end tre ud af fire slagtekyllinger ikke kan gå normalt. Det skyldes, at man har fremavlet kyllinger til at vokse unaturligt hurtigt for at producere mere og billigere kyllingekød. Konsekvenserne af at avle kyllinger til at vokse så hurtigt er blandt andet, at dyret ikke kan bære sin egen vægt, har gangproblemer og i ekstreme tilfælde ikke kan stå oprejst.
“Det er efter vores opfattelse grov vildledning af forbrugerne at reklamere for kød fra hurtigtvoksende slagtekyllinger med et billede af et helt andet dyr, sådan som Coop gør det. De hurtigtvoksende slagtekyllinger lider af en lang række alvorlige problemer, som pakkes væk bag Coops skønmaleri. Forbrugerne fortjener at få fortalt den sande historie og ikke blive snydt af falsk markedsføring,” siger Lina Lind Christensen, kampagnechef i Anima.
Læs mere: Coop i shitstorm: Har fuppet forbrugerne
Anima har tidligere i år været i dialog med Coop omkring problematikken med de hurtigtvoksende kyllinger. Coop har indtil videre ikke ønsket at stille krav om langsommere vækst for de et-hjertede kyllinger, selvom netop væksten er helt afgørende for dyrenes velfærd.