Lidl stopper salg af udskældt industrikylling
Selv de største forandringer starter med et første skridt. Når du husker tilbage på, hvordan buræggene kom ud af de danske supermarkeder, så slår det dig måske, at det pludselig gik rigtig stærkt.
Da Kvickly i 2013 sagde “nej tak” til buræg, satte det gang i en lavine. Senere fulgte Lidl, Føtex, Bilka og Netto, og i dag er alle supermarkeder i Danmark burægfri.
Lidl var dengang en af de første til at rykke i retning af mere dyrevelfærd. Nu har den tyskejede dagligvarekæde, som har 126 butikker i Danmark, endnu engang taget et historisk skridt væk fra de dårlige forhold, som danske industrikyllinger lever under. Lidl har nemlig valgt per 1. marts i år at stoppe al salg af fersk, hurtigtvoksende kylling.
Buræggenes tid er så godt som forbi i Danmark. Nu er tiden kommet til at sige farvel til Ross 308, den forvoksede turbokylling. Og det er et farvel, som man kun kan glæde sig over.
Mød Ross 308
Ross 308, kyllingen med det lidt tekniske navn, er den mest brugte kylling i dansk landbrug. Den er avlet til at vokse så voldsomt hurtigt, at den vokser fra cirka 50 gram til sin “slagtevægt” på omkring 2 kg på lidt over en måned. Det giver store problemer for kyllingen at vokse så hurtigt. Tre ud af fire kyllinger kan ikke gå normalt, blandt andet fordi brystet på kyllingen vokser sig så stort, at den kommer ud af balance.
Flere af dem oplever organsvigt i løbet af deres allerede korte levetid, og det kan i værste fald føre til en smertefuld død.
Derfor er det et mærkbart skridt for dyrevelfærden, at en kæmpe dagligvarekæde som Lidl nu dropper den hurtigtvoksende kylling. Det betyder helt konkret, at 3,5 millioner kyllinger får bedre liv.
“Det er nemt at sige, at man går op i dyrevelfærd. Det er straks sværere rent faktisk at skabe handling bag ordene. For flere år siden satte vi gang i en rejse mod bedre dyrevelfærd, og jeg er stolt af, at vi i dag kan tage endnu et afgørende skridt på vejen mod forbedrede forhold for kyllinger,” fortæller Rasmus Pape, indkøbsdirektør hos Lidl.
Stort pres på konkurrenter
Anima oplever, at flere og flere virksomheder viser interesse for industrikyllingernes forhold. Og når en væsentlig spiller på markedet som Lidl melder klart ud, at kæden ikke længere vil sælge den hurtigtvoksende kylling betyder det, at andre supermarkeder vil få svært ved at beholde den.
”Der kan ikke sås tvivl, om de dårlige forhold, hurtigtvoksende kyllinger lever under. Derfor ser jeg Lidls fremadsynede beslutning som intet mindre end et historisk fremskridt for dyrevelfærden. Forbrugerne har allerede sagt klart nej til buræg, og forvoksede turbokyllinger bliver det næste. Ethvert supermarked, der vil fremtidssikre sin opbakning fra kunderne, bør gøre som Lidl," siger Thorbjørn Schiønning, kommunikationschef hos Anima.
Anima opfordrer andre supermarkeder til at følge Lidls eksempel og sige endeligt farvel til turbokyllingen Ross 308.
Du kan hjælpe med at sende et vigtigt signal til supermarkederne ved at skrive under her: