Lagkagehuset giver kyllingerne mere plads
Den internationale bagerkæde Lagkagehuset har taget et vigtigt skridt i retningen mod bedre dyrevelfærd. Kæden tilslutter sig European Chicken Commitment, som både sikrer langsommere voksende kyllinger og bedre pladsforhold for godt 100.000 kyllinger årligt. Politikken er global og vil derfor gælde både butikkerne i Danmark, London og New York.
Bedre dyrevelfærd bør gå som varmt brød. Det satser Lagkagehuset på og har derfor valgt at løfte velfærden for kyllingerne. I sine over 100 butikker på verdensplan vil kæden sikre, at kyllingerne både vokser langsommere og har betydeligt bedre pladsforhold.
Hos Anima bliver beslutningen taget godt imod: “Lagkagehuset siger ikke bare stop til turbokyllingen, men insisterer også på, at fuglene fortjener mere plads. De færreste ved, at slagtekyllinger har markant mindre plads end burhøns, og det er på høje tid at få gjort noget ved det problem”, kommenterer Thorbjørn Schiønning, som er kommunikationschef hos Anima.
Samarbejdet med Lagkagehuset har været præget af stor interesse for dyrenes velfærd og for at gøre tingene på den bedst mulige måde. Virksomheden har presset på for at få sine leverandører til at følge med på ambitionerne så hurtigt som muligt. Allerede i dag er væsentlige dele af European Chicken Commitment blevet indfriet, men det er først muligt at nå helt i mål til næste år.
“Det er brandærgerligt, at ambitiøse virksomheder som Lagkagehuset må stille sig i kø, før alle deres ønsker til dyrevelfærden kan realiseres, og det skyldes efter min opfattelse især, at de store supermarkedskæder, som har magten til at flytte markedet, har valgt at gøre for lidt og i et for langsomt tempo. Det skal vi have ændret”, slutter Thorbjørn Schiønning.
Der er desværre stadig virksomheder tilbage i Danmark, der stædigt holder fast i at sælge turbokyllinger til forbrugerne. Særligt fremtrædende er supermarkedskæden Coop, der endnu ikke har fremlagt en plan for fuld udfasning af den plagede fugl. Anima mener, at Coop så hurtigt som muligt bør fremlægge en plan for, hvornår den sidste turbokylling skal være solgt og hvordan kyllingerne kan få bedre pladsforhold.
Turbokyllinger vokser fra under 50 g til over 2 kg på blot fem uger. De har overvældende velfærdsproblemer, hvilket også skyldes, at de må gå op til tyve kyllinger sammen pr. kvadratmeter. En aktuel og relevant rapport fra den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet, EFSA, understreger netop, at kyllingernes vækst og pladsforhold bør forbedres.
Om Lagkagehusets politik
Lagkagehuset har tilsluttet sig European Chicken Commitment (ECC) i Danmark, London og New York med implementering frem mod 2025. Allerede i dag er kyllingernes forbedrede pladsforhold blevet indført, og virksomheden arbejder sammen med sin leverandør på at komme så hurtigt i mål som muligt.