Hvorfor er Coop et vigtigt mål i kampen for kyllingerne?

1 August, 2025

I Anima har vi en lang tradition for at lave kampagner, der sætter fokus på virksomheders ansvar. Det har vi ganske enkelt fordi corporate campaigns, der motiverer virksomheder til at ændre praksis og tage ansvarlige og dyrevenlige valg, virker og forbedrer livet for rigtig, rigtig mange dyr.

Når vi hver især i det daglige tænker over, hvilke valg vi træffer for dyrene, så har det over tid en vigtig betydning og stærk signalværdi - men hvis en stor virksomhed, som fx. Coop tager et etisk standpunkt og beslutter at udfase turbokyllinger, så vil det forbedre vilkårene for millioner af dyr på én gang.

I Danmark produceres årligt omkring 120 millioner kyllinger. Flertallet heraf er turbokyllinger, der lider af en lang række velfærdsproblemer såsom smerter, udmattelse og vejrtrækningsproblemer. Du kan læse mere om, hvordan Danmarks kyllinger lever her og om problemet med turbokyllinger her.

Animas kamp for kyllingerne

Anima arbejder, sammen med dyreværnsorganisationer over hele verden, for at få virksomheder til at indføre en højere minimumsstandard for, hvordan kyllinger behandles. Den minimumsstandard, vi arbejder for at få indført i Europa, kaldes the European Chicken Commitment (ECC).

Hovedpunkterne i ECC handler om, at hurtigtvoksende kyllingetyper skal udfases helt, og at kyllingerne skal have mere plads. Lige nu har en typisk dansk turbokylling mindre plads end en burhøne, og der går 20 kyllinger på 1 m2. Det er mindre end ét A4-ark per kylling!

Der er ingen tvivl om, at vi gerne så al lidelse for dyrene forsvinde med et fingerknips, men den slags forandring tager tid. Så ECC-standarden handler om at løfte fra bunden og sikre bedre vilkår for de kyllinger, der har det allerværst.
Ligesom det skete, da buræg blev fjernet fra hylderne og forbedrede forholdene for millioner af høns.

Hvorfor er Coop et vigtigt mål?

Når Anima går efter Coop i vores kamp for turbokyllingerne, er det fordi Coop er en af Danmarks største dagligvarekæder og dermed har stor indflydelse på dyrevelfærden gennem de produkter, de vælger at sælge. Der er flere grunde til, at netop Coop er et vigtigt mål:

Turboykyllinger lider af en lang række velfærdsproblemer

1. Størrelse og ansvar

Coop er en af Danmark største dagligvarekæder og har dermed både et stort ansvar og stor indflydelse ift. at kunne påvirke de vilkår, deres leverandørers kyllinger lever under. De har en enorm indkøbsvolumen og kan - hvis de vil - efterspørge bedre dyrevelfærd hos deres leverandører og dermed øge velfærden for millioner af danske kyllinger.

2. De ringeste ambitioner for dyrevelfærd

Coop har pt. de ringeste ambitioner for kyllingevelfærd af de danske supermarkedskæder. Coop har kun en plan for udfasning af turbokylling i det faste, ferske sortiment, som de lover vil finde sted i løbet af 2025, men mangler en plan for både spotvarer, frostvarer og forarbejdede produkter. 

Rema1000 er formentlig det supermarked herhjemme, der lige nu har den bedste politik for kyllingerne, da de er meget tæt på en total udfasning af turbokylling og samtidig har forpligtet sig til, at minimum 25% af deres salg består af kyllinger med 3 hjerter i Det Statslige Dyrevelfærdsmærke.
Lidl, Nemlig.com og Salling Group har alle kun en delvis politik, der dog er mere ambitiøs end Coops, og som de er i gang med at implementere.

3. Brander sig på bæredygtighed og etik

Coop brander sig på ansvarlighed og kompromisløshed omkring de varer de sælger - og dét forpligter! Og hvordan hænger det lige sammen med at sælge kyllinger, der lever med smerter, har svært ved at gå, stå og trække vejret og som lever stuvet sammen på alt for lidt plads sammen med 40.000 andre kyllinger? 

Derudover har Coop til tider overdrevet, hvad de gør for kyllingerne og hvor de andre supermarkeder er enige i, at vi skal væk fra turbokylling og er villige til at gå i dialog, har Coop vist sig markant mere tilbageholdende. Dagligvaregigantens værdi om ansvarlighed hænger ikke rigtig sammen med de manglende ambitioner for kyllingevelfærd.

4. Coop er forbrugerejet - og det giver dig magt!

Coop adskiller sig fra andre supermarkeder ved at være forbrugerejet. Har man et rødt medlemskort til Coop, er man en af de 2 millioner danskere, der er medejere af andelsforeningen Coop. Men som forbruger - uanset om du er Coop-medlem eller ej - har din stemme direkte magt til at påvirke dem.

Den forbrugerejede struktur betyder, at Coop i højere grad end andre supermarkeder er nødt til at tage kundeønsker alvorligt for at bevare sin legitimitet.

Når tusindvis af danskere kræver, at Coop dropper turbokyllinger og giver kyllingerne bedre forhold, står Coops troværdighed på spil.

Vi håber, at DU vil bruge din stemme og vise Coop, at danske forbrugere kræver bedre forhold for kyllingerne!


Ikke i mit navn: Coop, stop salg af turbokyllinger!