VI GJORDE DET: PRADA DROPPER PELSEN

22 maj, 2019

Efter en stærk kampagne har Prada meddelt, at de dropper pels. Det gælder for alle mærker inklusiv Prada & Miu Miu.

Det er en historisk dag, hvor vi nu kan sige, at et af de mest ikoniske mærker i hele verden taler dyrenes sag, siger lederen af Animas pelskampagne Thorbjørn Schiønning.

Anima har sammen med organisationer over hele verden opfordret firmaet til at smide pelsen, og nu er det blevet virkelighed. Her ses en protest fra kampagnen i København.

Kampagnen fik Prada til at undersøge alle fakta om pels og dyrenes velfærd, og herefter blev beslutningen truffet hurtigt.

Prada Group er engageret i innovation og social ansvarlighed og vores pelsfri politik er en forlængelse af dette engagement, siger Miuccia Prada

Lederen af Prada mener ikke, at det vil begrænse  firmaets udtryk. Tværtimod siger hun, at Prada nu kan udforske nye grænser for materialer og kreativt design.
Prada Group er en af de helt store aktører i branchen. Firmaet driver over 600 butikker og omsætter for 25 milliarder kroner om året.

Kæmpe fremskridt for dyrevelfærd
Den pels som bruges af designere stammer overvejende fra farme. Her lever dyr hele deres liv indespærret i små bure. Burene er ikke større end en opslået avis. Deres liv slutter ved at de dræbes med gas eller strøm, som er metoder der bruges for ikke at skade pelsen.

Anima er sikre på, at beslutningen vil skabe en ny dominoeffekt i modebranchen.

Når et firma som Prada tager så klart stilling i sagen, så kan det ikke undgå at gøre et indtryk på andre. Jeg tror, at vi nu vil se stadig flere blive pelsfri, og at det bliver normen indenfor luksusmode, siger Thorbjørn Schiønning.

I de seneste år har der været en markant udvikling indenfor luksusmode, og firmaer som Gucci, Versace, Chanel og Michael Kors har sagt nej til pels.


Giv dit løfte: Jeg vil ikke købe pels