Anima til L&F: Lad os filme Ross 308
I dag er dagligvarekæden Lidl gået offentligt ud og erklæret, at turbo-industrikyllingen, Ross 308, er fortid. Det betyder ændrede levevilkår for 3,5 mio kyllinger fremover. Landbrug & Fødevarer mener dog, at det er et valg forbrugerne skal tage - ikke Lidl. Anima udfordrer derfor landbrugsorganisationen til at vise produktionen frem.
"Jeg kan ikke acceptere den præmis de stiller op om, at kyllingerne ikke har det godt. Det har de…”, så kontant er meldingen fra Landbrug og Fødevarer og formand i L&F Fjerkræ, Martin Hjort Jensen, når han overfor FødevareWatch taler om den omdiskuterede industrikylling, Ross 308.
Landbrugsorganisationen er tilsyneladende utilfreds med, at Lidl tager et markant skridt frem og siger, at kyllinger skal vokse langsommere. Et initiativ som Anima har kaldt historisk i lyset af, at 3 ud af 4 Ross 308 kyllinger har unormal gang. Derudover er det kendt, at turbokyllingens ekstreme vækst kan medføre vejrtrækningsproblemer, nedsat immunforsvar, knoglesygdomme og organsvigt.
Landbrug & Fødevarer mener, at det er forbrugerne, der skal træffe et valg, og ikke Lidl. Anima mener derimod, det er fornuftigt, at virksomhederne tager et etisk ansvar på vegne af forbrugerne, ligesom det allerede er sket med buræg. Der er ikke mange forbrugere i dag, der går og savner buræg, når de handler ind. Tværtimod udtrykte mange forbrugere glæde over den burfri bevægelse, der tog fart for få år siden.
Udfordring til L&F
Anima er meget åben overfor at inddrage forbrugerne endnu mere i debatten om kyllinger, og derfor smider foreningen nu en udfordring op til Landbrug & Fødevarer: Vis det hele frem for danskerne.
“Det er fint, at dele af landbruget synes, at turbo-industrikyllingerne har det godt, og derfor må det være på høje tid at åbne helt op og vise det til forbrugerne. Anima har således skrevet til Landbrug & Fødevarer og inviteret sig selv på besøg til at dokumentere forholdene. Vi ser meget frem til at vise forbrugerne, hvad der foregår, hvis altså landbruget har mod på det?,” udtaler Thorbjørn Schiønning, kommunikationschef hos Anima og fortsætter:
“Mener man, at forbrugerne skal have det frie valg til til at vælge disse turbo-industrikyllinger, så skal de også have fri adgang til at se, hvordan produktionen rent faktisk foregår.”
Anima ser meget frem til Landbrug & Fødevarers svar.
Her kan du se det brev, Anima har sendt til Landbrug & Fødevarer:
Kære Landbrug & Fødevarer og Martin Hjort Nielsen
Tak, fordi I deltager i debatten om kyllingevelfærd i forbindelse med Lidls flotte initiativ.
Jeg kan forstå, at vi ikke er helt enige om, hvor godt eller dårligt Ross 308 har det i den industrielle produktion. Jeg kan også forstå, at I mener, at forbrugerne i højere grad skal tage stilling frem for kæder som Lidl.
Jeg bemærker, at I specifikt forklarer til FødevareWatch, at dyrene ikke har det dårligt.
Derfor vil Anima gerne udfordre Landbrug & Fødevarer og lade forbrugerne bedømme. Vi vil således gerne invitere os selv og gerne en journalist til at besøge en af jeres farme med Ross 308.
Her vil vi gerne dokumentere dyrenes forhold en af de sidste dage før slagtning. Vi vil derefter dele optagelserne med offentligheden og spørge danskerne, hvad de synes om den intensive Ross 308 produktion.
Vi glæder os meget til at komme ud og se på forholdene – hvis I vil vise det frem til forbrugerne?
Mvh.
Thorbjørn Schiønning
Kommunikationschef, Anima