Coops glemte mærkesag: 10.000 stemmer for kyllingerne

6 November, 2025

Det er søndag eftermiddag i november. Luften er kold og grå, men stemningen på Kultorvet i København summer af forventning. Vi er samlet her med ét fælles mål: At få Coop til at lytte og skabe forandring for millioner af turbokyllinger. 

Animas kæmpe, oppustelige kylling troner over pladsen som et hvidt fyrtårn, der minder os om, hvad det er vi kæmper for: En fuld udfasning af turbokyllinger i Coops ca. 900 butikker. Og i dag marcherer 35 dedikerede dyrevenner iført røde Anima-huer gennem Københavns gader. Med en parade af pyntede indkøbsvogne begiver vi os i retning af Kvickly på Nørrebrogade. Vores mission? At aflevere 10.000 stemmer med en direkte appel til Coop om at stoppe hele deres salg af turbokyllinger.

Dyrevenner marcherer imod turbokyllinger

Coop spurgte - I svarede

Protestmarchen er Animas modsvar på Coops egen ansvarlighedskampagne “Medlemmernes Mærkesag,” hvor kæden har inviteret sine to millioner medlemmer til at stemme om dagligvaregigantens prioriteter. Grønnere mad, mindre skadelig kemi og mere dansk og lokalt er de tre ting, man kan stemme på. Men en helt afgørende valgmulighed mangler: Dyrevelfærd. 

Derfor tog vi - og I - sagen i egen hånd.
Igennem seks intense uger har vi sammen med den sejeste flok af frivillige sørget for at reagere, hver gang Coop har skrevet om mærkesagsvalget på sociale medier. Vi har mindet Coop om turbokyllingernes lidelser, og at dyrevelfærd altid bør være øverst på dagsordenen. Og den opfordring har givet massiv genklang.

I løbet af de seks uger har hundredvis af kommentarer fra seje dyrevenner regnet ned over Coops sociale medier. Omkring 70% af alle kommentarer på Coops opslag om mærkesagsvalget handler om kyllinger og dyrevelfærd - på trods af at emnet slet ikke er en del af den officielle afstemning! 

"Der mangler helt åbenlyst en mulighed for at stemme på bedre dyrevelfærd"
"Få nu udfaset de turbokyllinger. Det er uværdigt og uetisk"
"Hvorfor vil Coop ikke fremlægge en plan for en total udfasning?"

Budskabet kunne ikke være mere klart. Og takket være jeres massive opbakning, kære dyrevenner, kan vi denne søndag aflevere 10.000 stemmer for kyllingerne direkte til Coop.

Dyrevenner med skilte: drop alle jeres turbokyllinger, Coop

En march for kyllingernes fremtid

Vi begiver os gennem gaderne. Forbipasserende stopper op. Nogle vinker. Andre tager billeder af det usædvanlige optog. Flere giver et sympatisk nik – de ved godt, hvad det handler om.

For turbokyllingernes lidelser er efterhånden kendt i den brede befolkning. Det er historien om kyllinger avlet til at vokse så hurtigt, at deres egne kroppe bliver deres værste fjende. Fra 45 gram til over 2 kilo på blot 35 dage.
Konsekvensen? Gangbesvær, så nogle kyllinger til sidst knap kan bevæge sig. Problemer med noget så basalt som at trække vejret. Hjertestop. Smertefulde ætsninger på benene fra at ligge i deres egen afføring, fordi kroppen er for tung at bære.

Det er den virkelighed, millioner af kyllinger lever i. Og det er den virkelighed, vi sammen kæmper for at ændre.

Dyrevenner marcherer gennem Københavns gader

En beslutning, der kan ændre millioner af dyrs liv

Da vi når frem til Kvickly, er der én tanke, der fylder: Forestil dig effekten, hvis Coop gik hele vejen.
Coop har allerede taget skridt i den rigtige retning. Deres faste sortiment af fersk kylling skal være fri for turbokyllinger i løbet af 2025, og de er gået i gang med en delvis udfasning. Det anerkender vi, og det er godt. Men det er ikke godt nok.

For hvad med spotvarer? Frostkylling? Forarbejdede produkter? Vil turbokyllingerne fortsætte med at lide – skjult bag produktnavne og slagtilbud?
En fuld udfasning hos Coop, en af landets største detailkæder med cirka 900 butikker, ville reducere lidelsen markant for millioner af kyllinger. Næsten med et fingerknips. En sådan omstilling tager naturligvis tid, men hvis Coop tog beslutningen - dét ville være et vanvittigt vigtigt første skridt.

Det er dét, vi kæmper for i dag. Og dét, de 10.000 underskrifter, vi overrækker, repræsenterer.

Dyrevenner hos Kvickly Nørrebrogade

Når stemmer bliver til handling

Da vi pakker sammen senere på dagen, er vi trætte, men glade. Med kolde fingre, men varme hjerter.
For vi ved, at det her virker. Gang på gang har vi set det: Når dyrevenner står sammen, når vi taler højt, når vi ikke giver op – så sker der forandring.

Et par dage efter aktionen tog vi ud og overrakte de 10.000 stemmer direkte til Thomas Roland, Coops chef for ansvarlighed. Og Coop har vist, at de kan rykke sig. Nu håber vi, at de vælger at tage de sidste, afgørende skridt.



For i sidste ende handler det her ikke om smarte kampagner eller mærkesager. Det handler om millioner af levende væsener, der hver dag vågner op i kroppe, de ikke kan bære. Som lider i stilhed, hvis ikke du og jeg taler deres sag.

Så når Coop spørger deres medlemmer, hvad der betyder noget, og medlemmerne svarer "dyrevelfærd" igen og igen og igen – så er der kun én rigtig ting at gøre: At lytte - og handle.

Thomas Roland modtager 10.000 underskrifter imod turbokyllinger