Espresso House udfaser kontroversiel industrikylling

21 februar, 2020

Det kan være svært at se med det blotte øje, men der er ved at ske store forandringer i den danske restaurationsbranche. En af Danmarks største cafékæder, Espresso House, som har 66 caféer rundt om i landet har nemlig valgt helt at udfase salget af den udskældte Ross 308. Det er et vigtigt skridt for dyrevelfærden i Danmark, men måske kræver det en lille forklaring.

Mød Ross

Har du hørt om Ross 308? Måske ikke. Men bag det lidt tekniske navn gemmer sig en ret kendt kylling. Den er faktisk den mest brugte slagtekylling i Danmark. Og det specielle ved Ross 308 er, at den er avlet til at vokse ekstremt hurtigt. Faktisk så hurtigt, at dens egne ben har svært ved at følge med. Det er ikke nemt at være Ross 308, som du kan se her: 

Bemærk hvordan brystet er alt for stort i forhold til resten af kyllingen, og hvordan benene nærmest er for svage til at bære den

Espresso House er altså nu, som en af de første i sin branche, i gang med at stoppe salget af den hurtigtvoksende kylling, og har lavet en plan, der giver dyrene både mere plads og beskæftigelse. Samtidig vil kæden sikre, at der kommer et markant større plantebaseret udbud i deres caféer. Det er værd at fejre!

“Hos Espresso House vil vi give vores gæster en bedre madoplevelse, og kvalitet kan smages. Vi arbejder fokuseret på at udvælge lokale leverandører, økologiske ingredienser og plantebaserede alternativer. I den forbindelse er det naturligt for os også at bakke op om bedre dyrevelfærd. Derfor har vi forpligtet os til at bidrage til at forbedre forholdene for industrikyllinger,” forklarer Sinne Fredslund fra Espresso House, og tilføjer “Espresso House har desuden sat sig et ambitiøst mål om at tilbyde et større vegansk udbud i vores kaffebarer. Faktisk arbejder vi hen imod, at 50% af vores produkter skal findes som plantebaseret alternativ ved udgangen af 2020.”

Turbokyllinger er de nye buræg

Hos Anima ser vi beslutningen som et tegn på, at vindene er ved at vende i café- og restaurationsbranchen. Som du måske kan huske, er det kun få år siden, at virksomhederne nærmest stod i kø for at droppe buræg. Og i dag ser vi, at flere og flere begynder at stille spørgsmålstegn ved den udskældte industrikylling og de dårlige forhold. Tiden er moden til, at vi siger farvel til Ross 308, den tyngede turbokylling.

”Forholdene for danske industrikyllinger er fuldstændig groteske. De har mindre plads end burhøns og deres ekstreme vækst gør, at de aldrig kan trives. Når en væsentlig spiller, som Espresso House, løber foran med faklen, kan det ikke undgå at skubbe til markedet. Det kræver mod at være first-mover, og det skal Espresso House have stor ros for. Og det er godt nyt for både dyrene og forbrugerne, at kæden lover flere veganske produkter,” fortæller Thorbjørn Schiønning fra Anima.

Espresso House har på nuværende tidspunkt udfaset hovedparten af de hurtigtvoksende kyllinger, og resten bliver udskiftet i løbet af 2020.

Anima opfordrer andre virksomheder til at følge Espresso Houses eksempel. Du kan også hjælpe ved at skrive under her:


Skriv under: Kyllingerne skal have bedre forhold!

Fakta

Her er Espresso Houses tre-trins plan for bedre kyllingevelfærd:

  • 2020: ved udgangen af 2020 skal alle kyllinger være langsommere voksende og have 1 statsligt dyrevelfærdshjerte.
  • 2022: alle kyllinger har 2 statslige dyrevelfærdshjerter og fuld ECC compliance 
  • 2026: 20% af kyllingerne har 3 statslige dyrevelfærdshjerter