Genbrugsbutikker bør droppe pels
Velgørenhedsorganisationer, der driver genbrugsbutikker, bør vedtage en pelsfri politik, så de ikke utilsigtet bliver en platform, der legitimerer en industri, der er bygget på systematisk mishandling af dyr.
Sådan lyder vores opråb til Røde Kors, Folkekirkens Nødhjælp, Kirkens Korshær, Blå Kors og Red Barnet. Velgørende organisationer kan nemlig ikke på den ene side arbejde for at gøre verden bedre, mens de på den anden side sælger produkter, der hænger uløseligt sammen med dyrs lidelser.
Hvad er problemet?
For nylig rapporterede flere danske og internationale medier om, hvordan pels igen er blevet populært blandt kendisser og influencere som Rihanna, Kendall Jenner og Hailey Bieber.
Det sker samtidig med, at mere end 1500 virksomheder - inklusiv toneangivende modehuse som Gucci, Prada og Armani - alle har indført forbud mod pels i deres kollektioner. Dermed står vi nu i en situation, hvor genbrugsbutikker er ved at blive nogle af de sidste, der holder liv i pelsindustrien.
Når kendte personligheder promoverer pels har det en enorm indflydelse - særligt på yngre forbrugere, som kan opfatte genbrugspels som ‘etisk’ og ‘bæredygtigt’, fordi pelsen allerede er produceret, og mårhunden, ræven eller minken allerede er død.
Men pels bliver aldrig et etisk eller bæredygtigt valg. Problemet er nemlig, at hver gang nogen bærer pels - uanset om den er ny eller gammel - bliver de en levende reklamesøjle for en brutal industri.
Derudover risikerer man også at skabe en fornyet efterspørgsel på pels, og modehuse kan begynde at kopiere disse styles, hvilket kan føre til produktion af nye pelsprodukter. På den måde kan brugen af genbrugspels fordømme endnu flere dyr til et liv i stor smerte.
Velgørenhed og dyrevelfærd bør gå hånd i hånd
De glamourøse billeder af kendisser i pels overser de grundlæggende etiske problemer ved produktionen: Millioner af dyr, der lever korte, smertefulde liv i små trådbure, før de bliver aflivet på brutale måder.
Organisationer som Røde Kors og Folkekirkens Nødhjælp bygger på fundamentale principper om omsorg og beskyttelse af sårbare. Vi mener derfor, at disse principper naturligt bør omfatte hensynet til dyr.
Organisationer, der arbejder for at mindske lidelse i verden, sender nemlig et modstridende signal, når de samtidig sælger produkter baseret på systematisk dyremishandling. Hjælpeorganisationer, der ellers gør et stort arbejde for mennesker i nød, har her en unik mulighed for at vise, at dyrevelfærd også er en del af deres etiske kompas.
Vi har derfor sendt breve til nogle af de største genbrugskæder i Danmark med opfordringen om at indføre en pelsfri politik.
En sådan politik vil sende et stærkt signal om, at dyrevelfærd er en værdi, vi som samfund prioriterer – uanset om pelsen er ny eller brugt.
Her kan du se et billede af det brev, som vi har sendt.