Coop i shitstorm om dyrevelfærd: Har fuppet kunderne

2 oktober, 2018

I en landsdækkende annonce markedsfører Coop et-hjerte-niveauet af sin mærkningsordning for kyllinger som god dyrevelfærd, men virksomheden glemmer at fortælle, at der anvendes hurtigtvoksende turbo-industrikyllinger. I stedet afbilder Coop en slank høne i annoncen. “Vildledende” mener Anima. Kunderne raser.

Stormen om Coops vildledning tog i går hastigt fart, efter Anima postede et billede af en korrigeret og mere retvisende annonce på Facebook.

Herefter væltede det ind med kommentarer på Coops Facebook-side fra vrede og skuffede kunder, der føler sig snydt.

Coop løber fra sit løfte
På Coops hjemmeside kan man læse, at virksomheden “arbejder ud fra visionen om at være det bedste og mest ansvarlige sted at handle og arbejde… Coop adskiller sig primært fra vores konkurrenter ved en særlig indsats inden for ansvarlighed.”

Ovenstående værdier står i skærende kontrast til annoncekampagnen, der tegner et glansbillede af en kylling, der i virkeligheden lider af en række alvorlige dyrevelfærdsproblemer.

“Coop markedsfører på den ene side sig selv som en virksomhed, der gør det nemt for forbrugerne at handle ansvarligt. På den anden side sætter virksomheden et anprisende dyrevelfærdshjerte på turbo-industrikyllinger og bilder forbrugerne ind, at dyrevelfærden er i orden, hvilket den bestemt ikke er. Det er en ommer”, siger Lina Lind Christensen, kampagnechef i Anima.

Hurtigtvoksende kyllingetyper som Ross 308, der er tilladt på et-hjerte-niveauet af Coops mærkningsordning, er fremavlet til at vokse så hurtigt, at størstedelen af dyrene lider af gangproblemer.