Anima giver dyrene en stemme i modeugen

3 februar, 2011

 

Københavns modeuge er sponsoreret af Kopenhagen Fur. Det betyder, at flere designere presses til at bruge pels, og at modeugen vil gøre meget for at lægge låg på debatten om pelsdyrs velfærd. Anima var igen i år til stedet ved modeugens åbning for at protestere og give modens magthavere livsvigtig information om dyrenes forhold. Den triste bagside af produktionen, som pelsindustrien så gerne vil fortie, sørger vi for at vise frem, så ingen kan se en pelsjakke uden at få en dårlig smag i munden.

Partnerskabet mellem Kopenhagen Fur og modeugen hænger bestemt også sammen med, at Eva Kruse, som er leder af modeugen, tidligere har været kommunikationschef hos netop pelsdyravlerne. Så mens andre nordiske modeuger som Oslo har valgt at droppe pelsen, så forsvarer Eva Kruse sin hovedsponsor med næb og kløer. I 2010 udtalte hun: "Pelsbranchen har lovet, at minkenes forhold er i orden." 

Hoveddesigner til åbningsshowet Silas Adler var som et ekko, da han sagde til DR: "Det vigtige er bare, at dyrene har ordentlige forhold, men det er jo op til vores levnedsmiddelkontrol at sørge for, at industrien gør tingene ordentligt. For det er en forudsætning for, at man kan bruge pels.

Det er tydeligt, at man hos branchen enten lyver voldsomt overfor sine samarbejdspartnere eller simpelthen nægter at se veldokumenterede problemer i øjnene. Over halvdelen af de danske minkfarme bryder loven ifølge kontrolundersøgelser fra 2010.

Endnu værre står det til, hvis man ved, at al forskning, der ikke er betalt af branchen selv, viser entydigt, at selv når reglerne overholdes, lider dyrene. EU sammenfattede problemstillingen i en rapport fra 2001, hvor man skrev, at pelsfarme gav alvorlige problemer for alle arter, der opdrættes for deres pels.

LÆS OGSÅ: OSLO MODEUGE DROPPER PELSEN

Modeugens samarbejde med pelsdyravlerne er uansvarligt og gør det vanskeligt at tage deres påstande om etik og ansvar alvorligt. Heldigvis resulterede Animas protest i en fin pressedækning i både Politiken, Ekstra Bladet og hos DR, så tusinder af mennesker fik mulighed for at tænke sig om en ekstra gang, inden de tænker på at købe pels.