Modemesse censurerer kritisk designer

31 januar, 2014

 

Designeren Lisa Mortensen viser i dag sin kollektion til Københavns modeuge. Men den unge designer er blevet udsat for censur i konkurrencen Designer’s Nest, som hun blev inviteret til at deltage i. Her ville hun vise en aktivistisk kollektion, som viser hendes modstand mod pelsindustrien.

Foto: Eirin Venås Sivertsen / NRK
Men da modemessen Copenhagen Vision så kollektionen, nægtede de hende at fremvise den. I en e-mail blev hun meddelt, at hun ikke kunne deltage i modeugen uden at ændre sin kollektion. Messen ønsker ingen politiske budskaber, siger Trine Fruergaard, kommunikationschef for modemessen Vision.

Men Lisa Mortensens kollektion var ifølge hende et kunstnerisk statement, hvor hun via broderi kommunikerer et budskab. Ifølge designeren bukkede arrangørerne under for pres fra mærker, der sælger pels.

Jeg får ikke lov til at vise mit arbejde, sådan som det er. Jeg er blevet censureret. Det jeg synes er sværest at tage er, at jeg er blevet censureret, når jeg arbejder for at fremme en vigtig sag. Min kollektion handler om en industri, som fremmer meget negativt og skader levende væsner. Modemessen legitimerer industrien endnu mere ved at udelukke mig” udtaler Lisa Mortensen til NRK.

Anima er rystet over pelscensuren, og vil nu have modeugen til at informere om pelsdyrenes dårlige forhold på lige fod med pelsavlernes salgspropaganda.


Modeugen er sovset ind i pelsindustriens økonomiske interesser, og det ødelægger den frie debat om et vigtigt spørgsmål. Ikke nok med, at der gives offentlige støttekroner til pelsmodeshows, så forsøger man med alle midler at stoppe kritik af pelsdyrenes forhold”, siger Thorbjørn Schiønning, kommunikationschef hos Anima. ”Vi synes, modeugen skulle invitere kritikere indenfor på lige fod med de kommercielle interesser, så der kan være en fri og faktuel debat om pelsdyrenes forhold. Derfor vil vi nu kontakte modeugen og Copenhagen Vision for at få mulighed for at informere om pels på en officiel platform.

Unge designere og mindre virksomheder presses ofte til at bruge pels, da de kan få materialer og modeshows sponsoreret af pelsdyravlerne.

Se bl.a.:

AVIS: Pels var adgangsbilletten