Pressemeddelelse: Hunde- og kattepels på catwalken til Copenhagen Fashion Week

2 februar, 2012

Anima opfordrer danske designere som bruger pels i deres kollektioner til at laboratorieteste al den pels de sælger. Opfordringen kommer i kølvandet på EU-kommissionens nylige udmelding om, at toldere stadig finder hunde- og kattepels på trods af EU’s importforbud fra 2007. Kommissionen angiver, at det oftest drejer sig om disse typer produkter: Pelsjakker, halstørklæder, læderprodukter, og tæpper.

Det er en skandale, at modeugen ikke kan garantere pelsens oprindelse. Der findes laboratorier i Europa, som hurtigt og effektivt kan fastslå hvilket dyr, den indkøbte pels stammer fra. Forbrugerne må som et minimum kunne få en garanti fra de modevirksomheder, der stadig sælger pels, om at der ikke er brugt hunde- eller kattepels,” udtaler Animas kampagnekoordinator Thorbjørn Schiønning og fortsætter: “Kommissionens udmelding er skuffende, for den viser, at pelsbranchen kun tænker på penge og ikke har noget problem med at snyde forbrugerne.

Anima mener, modeugen bør indføre en klar politik, der sikrer, at al pels er testet, inden det tillades på en messe eller til et show. Anima retter i dag særligt sin opfordring til modefirmaerne Baum und Pferdgarten og Sand, som har modeshows i forbindelse med Copenhagen Fashion Week i dag og i morgen og begge sælger pels. Anima vil være til stede ved begge shows for at opfordre firmaerne til helt at droppe pels i kollektionerne.

Udover risikoen for at sælge hundepels til sine kunder, så er det stensikkert, at den øvrige pels, der bliver solgt også er et resultat af intens lidelse for de dyr det går ud over, fx mink og ræve. Derfor bør alle modefirmaer indføre en pelsfri politik, ligesom Magasin netop har gjort,” slutter Thorbjørn Schiønning.

Yderligere information:
En oversigt over Animas arrangementer i forbindelse med modeugen kan ses her

EU-kommissionens udmelding fungerer som svar på et spørgsmål stillet af MEP Catherine Stihler fra England. Det findes her.

I 2008 offentliggjorde toldmyndighederne i Frankrig en fangst på tusindevis af veste lavet af hundepels. I dag er situationen tilsyneladende ikke blevet bedre. Import og handel med hunde- og kattepels har været ulovligt i hele EU siden 2007, hvor regulativ CE n°1523/2007 blev vedtaget. Men det har ikke forhindret forretningsmænd i at importere den billige pels.

Inden forbuddet trådte i kraft blev tusindvis af hunde- og kattepelse importeret til Danmark. I dag importerer Danmark stadig pels fra Kina for millioner. Langtfra al pels bliver tjekket, og forbrugere må således forvente, at der også i Danmark stadig bliver solgt hunde- og kattepels. Mange pelsprodukter er ikke mærket eller er forsynet med vildledende navne, der er umulige at gennemskue.