Max Mara: Aldrig mere pels!
Det italienske modehus Max Mara har netop offentliggjort, at de vil være fuldstændig pelsfri! Indtil nu har firmået solgt pels fra både mink, mårhunde og ræve.
Fur Free Alliances kampagne for et pelsfri Max Mara indebar flere end 270.000 mails, 5.000 opkald, protester og utallige opslag på sociale medier - foruden en luftballon over hovedkvarteret i Italien - og nu dropper de endelig pelsen!
Max Mara er en stor og vigtig spiller i modebranchen, der står bag et hav af kendte mærker som SportMax, Marina Rinaldi og Weekend Max Mara.
Tilsammen har Max Mara over 2.500 butikker fordelt på 105 lande, så det betyder noget, ikke bare i Danmark, men på verdensplan, når lige netop de stiller sig på dyrenes side.
Joh Vinding, direktør i Anima og formand for Fur Free Alliance, udtaler:
“Det er en kæmpe sejr, at Max Mara dropper pels, og man må bare sige, at det endnu engang bliver slået fast med syvtommersøm, at pels er passé. Pelsfarme er helvede på jord for dyrene, og det er de fleste forbrugere i dag klar over. Derfor er det naturligt, at det ene modehus efter det andet imødekommer det internationale pres fra dyreværnsorganisationer og fjerner pels fra kollektionerne.”
At Max Mara dropper pelsen er en milepæl i kampen for dyrenes rettigheder og et klart signal om, at pelsindustrien er på vej ud. Men intet af dette kunne være sket uden de tusindvis af dyrevenner fra hele verden, der har gjort deres stemmer hørt.
Sammen har vi bevist, at modens fremtiden kan og bør være fri for dyremishandling. Lad os fortsætte kampen indtil pels er fortid i hele modeverdenen!
Pelsfri mode redder liv
Anima er med til at drive programmet Fur Free Retailer og gennem det, er der skabt en standard for dyrevelfærd i modebranchen. I de seneste 20 år har arbejdet for at få pels ud af moden bid for bid skabt den virkelighed, som vi i dag befinder os i.
Vi har set de største kæder som Zara, Vero Moda tage pels ud af sortimenetet og det samme er sket for luksusmærker som Prada, Gucci, Chanel og nu Max Mara. I alt er over 1500 mærker en del af det pelsfri program, og det har skabt en ny norm for hele branchen.
Dette har haft en meget klar og direkte indflydelse på, hvor mange dyr der bliver dræbt i pelsindustrien. Overalt er antallet af dyr faldet og samtidig ser vi en tendens, hvor flere lande forbyde både pelsfarme og handel med pels.
EU overvejer netop nu at indføre et totalforbud efter 1,7 millioner borgere støttede et borgerinitiativ. Der er dog også stadig enkelte mærker, der ikke har taget skridtet. Det gælder især LVMH der bl.a. ejer Fendi og Louis Vuitton.