De udvalgte - et portræt af individer

25 marts, 2014
 
Hendrik Zeitler er en tysk-svensk billedkunstner, dokumentarfotograf og dyreven. På sin hjemmeside udstilles forskellige fotos, med en tilhørende beskrivelse af Zeitlers arbejde og tankerne, fra år 2001 og frem til i dag. Blandt hans værker er billedserien The Chosen Ones (de udvalgte), der viser en lang række billeder af forskellige køer.
 
Mødet med beskueren
Hendrik forklarer hvordan baggrunden for fotoserien er selve naturen i det fotografiske portræt. Det handler om det øjeblik, der opstår, når blikket fra det fotograferede møder beskueren. "Hvis man som beskuer føler, at nogen retter blikket mod en, vil det kun føles naturligt at sende et blik tilbage. Det bliver til en slags narcissistisk identifikation, hvor hjernen leder efter noget velkendt og forsøger at finde ligheder” forklarer han.
 
"Selvom vi ved, at kameraet kan skabe øjenkontakten ved et uheld, har vi problemer med ikke at opfatte os selv, som dén der bliver kigget på. Vi overvejer ikke, at blikke kan være en del af en teknisk proces, men bliver i stedet følelsesmæssigt involveret."  Når beskueren møder køernes øjne, er det altså naturligt at lede efter noget velkendt og identificerbart, der spejler os selv.
 
 
Sandheden om køer
The Chosen Ones, er portrætter af køer. I mange kulturer er køer symboler på moderlighed og blidhed. Men hvad mange ikke ved er, at langt de fleste af verdens køer aldrig kommer til at se deres kalv når den er født, og heller aldrig er sammen med en tyr. For langt de fleste af verdens køer er nemlig slagtekøer.
 
 “I hverdagen er de bare et ørenummer, men i mine portrætter håber jeg, at folk kan se dem som individer.” Udtaler Hendrik. 
 
Portræt af individer
Hendriks formål med billedserien var at tage billeder af dyr, der endnu ikke kendte deres skæbne. Køerne sendte derfor ikke et bevidst blik mod kameraet, da de ikke kendte til deres fremtid, eller til den beskuer, der til sidst ville møde deres øjne. At fotografere dyr, som kun kan identificeres ud fra deres ørenummer, gør det klart for beskueren at en umiddelbar identifikation er problematisk - og det vækker følelser.
 
 
“For at skabe større identifikation, lavede jeg køernes stalde om til et portrætstudie. Her brugte jeg forskellige farvefiltre og baggrunde for at hver ko skulle få et forskelligt udtryk. Ved hjælp af forskellige farver og belysning på hver eneste ko, gjorde jeg dem til selvstændige individer, for første gang i deres liv."
 
SER DU OGSÅ DYR SOM SELVSTÆNDIGE INDIVIDER? HJÆLP ANIMA MED AT GIVE DYRENE EN STEMME, KLIK HER OG SE HVORDAN!