Kæmpe fokus på turbokyllingen, Ross 308

11 marts, 2020

De seneste uger har turbokyllingen Ross 308 været omdrejningspunkt for en ny debat i medierne. 

Debatten startede efter, virksomhederne Espresso House, Lidl og Scandic Hotels Danmark i slutningen af februar gik ud med nyhederne om, at de alle stopper salget af den kontroversielle industrikylling ved navn Ross 308.

Denne kylling er kendetegnet ved, at den vokser fra 50 gram til over 2 kg på fem uger, og denne ekstreme vækst kan bl.a. resultere i gangbesvær, vejrtrækningsproblemer, knoglesygdomme og organsvigt. Derudover har virksomhederne også besluttet sig for at give kyllingerne mere plads.

Virksomhedernes nye tiltag kommer efter dialog med Anima, og det vil have positive konsekvenser for mere end 3,5 millioner kyllinger årligt.

Anima kommer i 2020 til at skrue yderligere op for sin kyllingkampagne, som bliver spået at kunne blive den nye burægsdebat, som bekendt endte med, at fødevarevirksomhederne droppede buræg på stribe.

I listen nedenfor kan du danne dig overblik over mediedækningen, som nyheden har skabt. 

 

Mediedækning om hurtigtvoksende kyllinger

Danmark:

Politiken 1 

Politiken 2 

Politiken 3

Politiken 4

Politiken 5

Politiken 6

Information

P1 Morgen

FødevareWatch 1

FødevareWatch 2 

FødevareWatch 3 

FødevareWatch 4 

FødevareWatch 5 

FødevareWatch 6 

FødevareWatch 7 

FødevareWatch 8

FødevareWatch 9 

Børsen

Altinget 

Bornholms Tidende

FødevareFokus 

Dansk Handelsblad 

CSR  

Newsbreak 

RetailNews  

Food supply 

Jordbrug 

LandbrugsAvisen 

LandbrugsAvisen 

LandbrugsAvisen 

AgriWatch 

AgriWatch 

AgriWatch 

Finland:

Maaseudun Tulevaisuus

Polen: 

Handelextra

Internationalt:

European Supermarket Magazine 


Skriv under: Kyllingerne skal have bedre forhold!